Tuesday, May 10, 2011

Kakak tahu.

Haiiii,

KakakOni here. Semalam satu hari kakak main dengan kawan-kawan kat rumah mama. Macam biasa bila dah petang, kakak tunggu umi amek, tapi kakak main juga lagi.

Bila kakak dengar loceng pintu, terus kakak lari. Kakak tahu mesti umi ada tunggu kakak depan pintu. Kakak selalu cukai umi bila sampai depan lift. Kakak tahu mesti umi beri gula-gula. Kakak jalan sendiri, kakak tahu ada kucing kat tingkat tiga parking kereta tu.

Semalam umi amek awal tapi tak pergi taman sebab ada banyak asap. Kakak pun tiru umi batuk-batuk, alaaa lagipun kakak tahu umi memang malas bawa pergi taman, sebab umi penat. Umi dah tak larat. 

Balik rumah kakak terus wrestling ABi, ABi tengah tidur, dia kata demam, tapi umi rasa badan dia tak demam pun. ABi memang macam tu. ABi ajak umi dengan kakak pergi pasar malam. See umi? kakak tahu kalau umi tak bawa kakak jalan, ABi akan bawa. ABi kan sayang kakak. Bbuek.

ABi suruh kakak jalan, tapi ramai orang. Kakak minta umi dukung, kakak tahu umi mesti dukung kakak, dia tak suka kakak jalan sendiri kat tempat sesak-sesak. Umi beri kakak air, kakak tahu mesti umi akan belikan kakak air, kakak haus. Dan sebenarnya dia tahu kakak pun dah letih.

Bila sampai hujung jalan, kakak tak nampak gerai mainan. Tapiii umi tahu apa yang kakak mahu. Kakak tahu umi mesti belikan kakak buku yang ada sticker tu. Kakak suka. Kalau boleh kakak nak duduk kat situ belek buku umi beli, tapiii hari dah nak malam.

Bila malam, kakak makan dengan ABi, umi tahu kakak nak makan dengan ABi tapi nak suap sendiri. Kakak tahu, umi dan ABi akan tunggu kakak makan sampai habis. Kakak tahu, umi mesti kerah ABi layan kakak main, sebab memang kakak rindukan ABi, kakak selalu jumpa umi, kakak selalu main dengan umi. Bila ada ABi kat rumah, ABi akan ganti,

Malam tadi, ABi dengan umi baca komik, kakak kerah dua-dua orang main dengan kakak. Padan muka diorang, kena layan kakak. Umi sampai tertidur.


Dan tak lama kemudian kakak pun masuk tidur, lepas ABi cucikan yak kakak. Kakak taknak keluar bilik air. Kakak taknak pakai seluar. Panas. 

Pagi tadi, umi dukung kakak pergi rumah mama. Kakak tahu umi takkan kejut kakak suruh bangun. Kakak letih.

Terima kasih umi, terima kasih ABi.

kakakOni.